vaardigheden-aanleren

Vertel eens: Wat zou je graag nog willen leren? Baal je er van dat je nooit een muziekinstrument hebt leren spelen? Of zou je graag nog een extra taal willen beheersen? Voor velen zijn dit dromen die slechts dromen blijven, ondanks dat het aanleren van een vaardigheid heel simpel lijkt te zijn. Hoe kan dat?

Tijd doet wonderen.

Lang, lang geleden schreven de wetenschappers Anders Ericsson, Krampe en Tesch-Römer (1991) een baanbrekend artikel over het ontwikkelen van vaardigheden. Wanneer je 10.000 uur zou besteden aan een bepaalde activiteit, word je daar, volgens hen, automatisch een expert in. Iedereen heeft zich vast wel eens gerealiseerd dat je inderdaad beter wordt naarmate je een activiteit doet. Nog nooit heb ik zoveel gescholden tegen een niet-tastbaar ding (JavaScript) maar na enkele weken ruziën sloten we vrede met elkaar. Het resultaat: Een eervolle vermelding van JavaScript op mijn CV. Basisniveau wel te verstaan. Maar toch. Stel je voor dat ik nog 9.950 uur meer in het typen van haakjes had gestopt, dan was ik nu vast een programmeergenie. Maar tóch doe ik dat niet. Waarom niet?

Maar alleen tijd is niet genoeg.

Je lichaam wordt aangestuurd door de hersenen. Als jij jezelf geen opdracht geeft om uit bed te stappen, dan stap je niet uit bed. Zo werkt het ook met het aanleren van vaardigheden: je moet doelbewust de keuze maken om het te doen. En dat kan best wel eens een uitdaging zijn in deze wereld. Voordat je het weet is namelijk de dag weer om – Er moet gewerkt worden, gestudeerd worden, je sociale leven mag niet verloederd worden en ohja, koken is ook wel handig. De oorzaak dat we niet vooruit komen ligt dus dieper in onszelf verscholen: we gunnen ons de tijd niet om iets nieuws te leren.

Ten eerste heb je dus niet alleen de tijd nodig, maar ook de zin om te beginnen. De beste manier om dit te doen is door een plek vrij te maken in je agenda. Vraag je je af: zou je dit liever doen dan het uitvoeren van de huidige plannen? Zo niet: dan kun je beter iets anders gaan doen. Ten tweede wil je voortgang boeken. Dit kan alleen door vol te houden met oefenen. Geef jezelf daarom een reden waarom je keer op keer deze activiteit zou willen doen. It better be a good one, want als je daadwerkelijk de 10.000 uren regel aanhoudt, ben je nog wel even bezig. Motivatie en doorzettingsvermogen zullen je door de tijd slepen.

Een oefening

Om jezelf te motiveren tot het leren van je gewenste vaardigheid, kun je de volgende oefening doen. Stel jezelf de vraag: wat zijn de voordelen van het beheersen van deze vaardigheid? Schrijf alle mogelijke antwoorden op. Ga wanneer je hier klaar mee bent door alle antwoorden heen. Welke voordelen vind je het belangrijkst? Hou deze even apart. Selecteer uiteindelijk drie redenen waarom het aanleren van de vaardigheid belangrijk voor jou is.

Wanneer je motivatie nodig hebt om aan de vaardigheid te werken, pak je deze redenen er weer bij. Dit kan door een post-it op de spiegel te plakken of door ze op een concreet tijdstip in je agenda te schrijven. Laat ze regelmatig terugkomen zodat je jezelf blijft herinneren waarom je er voor moet gaan.

Ga heen en leer

Is het niet zonde om telkens maar blogposts zoals deze te lezen in plaats van te oefenen? Het is tijd om te beginnen mensen. Succes en veel plezier met je nieuwe skill! Class dismissed.

Bron:
Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological review, 100(3), 363.

Geef een reactie