Digitalisering is een zaak waar je bijna niet meer omheen kunt. Een groot deel van onze communicatie loopt via het internet en er komt een tijd dat ook de overheid stopt met hun papierwerk. Denk je aan marketing? Dan denk je aan het maken van websites, zorgen dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat en het bijhouden van allerlei social media kanalen. Post is in deze tijd maar ouderwets. Tenminste, dat wordt gedacht! Post is (weer) ontzettend cool en kan ook nog eens mega effectief zijn voor je bedrijf. Ik hoor je denken: ben je nou helemaal gek geworden?

Echte post is cool

Nou, valt wel mee hoor, in de informele sferen wordt al behoorlijk wat per postbode uitgewisseld. Een succesvol voorbeeld van een post-project is Project EPIC (oftewel Echte Post is Cool), geïnitieerd door de personen achter de blogs monsieurmango.nl en northflix.nl. In dit project worden, net zoals in een sinterklaas surprise, lootjes getrokken en postadressen uitgewisseld. Het resultaat is een gepersonaliseerd pakketje met een waarde van 7,50 dat op je deurmat valt. Hoewel er in de laatste editie tachtig mensen mochten deelnemers, liep het aantal aanmeldingen tot ver boven dit limiet op. Er blijkt dus genoeg interesse naar deze verzendmethode te zijn.

Ik deed zelf ook mee aan de vierde editie van EPIC. Afgelopen week werd daarom dit pakketje bij me bezorgd. 

Ook in andere contexten wordt aandacht geschonken aan post. Doordat er ontzettend veel online gewinkeld wordt, is het aantal pakketjes dat bezorgd wordt groter dan ooit. Mensen delen hun ervaringen met deze pakketjes door middel van unboxing video’s. Deze kunnen weer bepalend zijn voor andere mensen of ze een bestelling op dezelfde webshop doen, of niet.

Digitali-laat maar.

Hoe kan het dat projecten zoals EPIC en unboxing videos zo populair zijn? Ik heb het idee dat mensen een beetje digitaal moe aan het worden zijn. Bij iedere aanmelding op een website krijg je voor niets een nieuwsbrievenspamfeest in je inbox erbij. Hoeveel mailtjes belanden uiteindelijk ongelezen in de prullenbak? Als marketeer moet je van goede huize komen om via e-mail de aandacht van het publiek te trekken en vast te houden. En dat kan behoorlijk uitdagend zijn als de consument eigenlijk al verzadigd is.

Van post worden mensen een stuk vrolijker. Tenminste, als het er niet uitziet als een blauwe envelop van de belastingdienst. Ten eerste komt er niet zo heel veel post meer door de brievenbus, dus wordt de aandacht ook over minder brieven verdeeld dan in een inbox. Daardoor neemt je publiek meer tijd om je bericht te lezen en eventueel actie te nemen. Daarnaast is post tastbaar, wat automatisch persoonlijker aanvoelt dan een e-mail. Ook dit zorgt voor meer aandacht voor het bericht.

Aandacht voor post

Betekent dit dat het versturen van post automatisch effectiever is dan het versturen van een e-mail? Nee, absoluut niet. Ook in de fysieke brievenbus maken mensen onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke berichten. En dat begint al bij de uitstraling van het bericht. Kijk even mee, welke envelop zou jij het eerst openmaken?

Bron: pixabay.com en pinterest.com

Daarom is het belangrijk om niet zomaar aan te nemen dat post een effectief middel is waarmee je je doelgroep kunt informeren, maar eerst goed te bedenken wat je wilt bereiken. Wil je dat je publiek jouw merk leuk gaat vinden? Dan kan het helpen om aandacht te geven aan de benaderingsmethode, bijvoorbeeld met behulp van vormgeving. Wil je dat die factuur eindelijk betaald wordt? Dan is een brief moeilijker te ontwijken dan een e-mail.

Mocht er dus een geldige reden zijn om post in te zetten voor je onderneming, ga er mee aan de slag! Met een fysieke brief kun jij het verschil maken ten opzichte van al die bedrijven die denken dat ze online het meeste kunnen bereiken. Want wie wordt er nou niet vrolijk van weer eens een échte brief?

Geef een reactie