Online

Kwaliteit versus kwantiteit in online content – Het eeuwige gevecht

Het leven van een content creator gaat niet altijd over rozen. Voordat er écht geschreven mag worden, moet er namelijk nagedacht worden. Over het onderwerp, het type content, de frequentie van content en ohja ook nog eens je doelgroep. UGH! Hoewel je het liefste meteen aan de bak wil, is het toch wel verstandig om ook deze zaken mee te nemen. Vandaag wordt het klassieke dilemma besproken: stellen we kwaliteit boven kwantiteit? of doen we dat lekker tóch andersom?

Meer online content is beter (?)

Kwantiteit, oftewel veel posten zorgt voor zichtbaarheid. En hoe vaker jouw naam in hun scherm komt te staan, hoe vaker bezoekers met jou geconfronteerd worden. Dat is goed, omdat je berichten telkens vers in het geheugen van deze mensen gegrift worden. Vergelijk het maar met de ‘gouden’ M die je iedere 10 kilometer naast de snelweg ziet verschijnen.

Daarnaast kan het creëren van regelmaat jouw blog of website een enorme boost geven. Eigenlijk is de verklaring daarvan te danken aan meneer Pavlov. Hij ontdekte dat wanneer je lang genoeg éérst een belletje laat rinkelen en dan je honden eten geeft, je honden vanzelf gaan kwijlen wanneer ze een belletje horen. Bij mensen blijkt dit ook zo te werken: wanneer je lang genoeg op woensdag blijf posten, verwachten je bezoekers dat er op woensdag een nieuw stuk content online staat. Het resultaat daarvan is dat bezoekers automatisch op woensdag jouw website zullen bezoeken.

Was het maar zo simpel.

Nou klinkt het misschien alsof je bezoekers heel makkelijk te beïnvloeden zijn, maar niets is minder waar. Mensen gebruiken namelijk de media die het beste aansluiten bij hun behoeftes (tenminste, dat beweerden Katz & Blumler al in 1974). En zeker met de komst van contentkanalen waarop je alles op ieder moment kan kijken, zijn de potentiële bezoekers van jouw kanaal su-per kritisch. Je kunt daarom wel elke dag een klein, vermakelijk blogje op je kanaal zetten, maar is dat wel waarop de medemens zit te wachten? (misschien wel overigens, ik heb hier geen onderzoek naar gedaan).

Daar is waar de discussie begint. Voor grote bedrijven is het vinden van de oplossing niet zo moeilijk – “dan huren we toch gewoon iemand extra in zodat we heel vaak hele goede berichten hebben?” Haha ja. Goed plan. En de rest dan? Kleinere bloggers en ZZP’ers worden geconfronteerd dat kiezen voor beide geen reële oplossing is. De tijd die je hebt kun je maar één keer spenderen, of dat nu voor het maken van meerdere kleine stukjes content is of voor één kwalitatief briljante post.

Wat is kwaliteit?

Hoewel ik denk dat er geen vaste oplossing voor dit probleem is, kunnen we wél kijken hoe we zo dicht mogelijk bij het ideaal ‘vaak’ en ‘goed’ kunnen komen. Maar wat is ‘goede’ content eigenlijk? Is dat een goed scorende SEO tekst of een vlog van een populaire YouTuber? Of zijn persoonlijke schrijfsels beter? Waarschijnlijk zou iedereen een ander antwoord op deze vragen geven. Niet erg natuurlijk, maar wel verwarrend.

Gelukkig kunnen we ook aan die verwarring een eind maken door het begrip ‘doelgroeponderzoek’ aan dit artikel toe te voegen. Je publiek kan je namelijk vertellen wat zij van jouw content vinden en wat zij eventueel nog missen. Op deze manier kun je tóch met ‘bitesize’ content werken, terwijl je óók relevante en kwalitatieve content deelt.

Tenminste, dat kun je doen. Ik zeg niet dat deze informatie dé formule is om succesvol te worden in wat je doet, er zijn namelijk heel veel wegen die naar Rome leiden. Jouw manier hangt af van hoe jij kwaliteit definieert. Want je kunt wel doen wat je doelgroep wilt, maar zolang jij er niet happy van wordt, zie je dit terug in je manier van schrijven. Zou daarom passie de beste voorspeller voor kwalitatief goede online content zijn?

PS. Omdat ik het belangrijk vind om zelf alle content te maken, zijn er wat veranderingen in de lay-out doorgevoerd. To improvement!

2 thoughts on “Kwaliteit versus kwantiteit in online content – Het eeuwige gevecht”

  1. Wat een mooi en inhoudelijk artikel! Ik hou me ook wel eens met deze vraag bezig, zowel voor mijn werk als voor mijn blog. Voor mijn blog probeer ik nu over elk onderwerp waarover ik het leuk vind om over te schrijven, een artikel te schrijven. Maar de artikelen waar ik langer over nadenk en die echt een toegevoegde waarde hebben voor mijn lezers, zijn makkelijker in te zetten voor promotie, ook op de langere termijn. Op die manier denk ik dat het soms goed is om wat langer na te denken en meer vooronderzoek te doen voor een artikel 😊.

    1. Dankjewel Benthe! Doordachte artikelen zijn inderdaad ook geschikt voor de ‘long run’. Ik ken ook bloggers die juist over veelgezochte zoektermen uitgebreide artikelen schrijven, om een supersterke positie op Google te krijgen. Het moet ook wel een beetje in je zitten, dat vooronderzoek doen. Ik kan me best voorstellen dat niet iedere blogger daar zin in heeft. Het is maar net wat je insteek is!

Geef een reactie