How to do

Doe ik het wel goed? Over het onderschatten van onze capaciteiten

Stop met jezelf onderschatten

Wanneer je begint, wil je datgene ook afmaken. Dit lijkt simpel, maar af en toe komen er gedachten naar boven die wel eens roet in het eten kunnen gooien. Het gevolg: we gaan onszelf onderschatten en raken het vertrouwen in een succesvolle afloop kwijt. En dat is nou juist hetgeen dat we niét willen! Hoe kunnen we dit soort situaties vermijden?

“Er zijn al zoveel mensen die hier goed in zijn, daar kom ik nooit tussen.”

“Ik ben niet goed genoeg om mijn eigen bedrijf te beginnen / een 8 voor deze opdracht te halen / mijn talent te laten zien.”

“Mijn motivatie laat me in de steek.”

Deze zinnen hebben een gemene deler, namelijk dat ze allemaal uitingen zijn van angst. Angst om te falen, angst dat anderen je werk zullen afkeuren, angst dat je werk niet net zo goed is als het werk van iemand anders of angst dat een nieuwe situatie minder fijn is als je huidige comfortabele situatie. En aan die angst kunnen we weer wat doen.

Onzekerheid is onvermijdelijk, maar we hoeven er niet meteen bang voor te worden.

Angsten zoals deze komen voort uit onzekerheid. We kunnen namelijk nooit zeker weten dat alles zo goed uitpakt als we hadden gedroomd. Erger nog: de kans dat er iets fout gaat is vaak groter dan de kans dat alles in één keer lukt. Dat maakt ons huiverig voor het proces. “Wat als er een probleem ontstaat die ik niet kan oplossen?”. Het voortborduren op deze gedachten zorgt er voor dat we onszelf gaan onderschatten. We hebben namelijk niet de ervaring om op ieder probleem voorbereid te zijn, dus zijn we geen expert. Dus kunnen we dit niet. En misschien zijn er mensen die wel deze ervaring hebben en die zich veel makkelijker door de problemen heen kunnen worstelen.

Deze gedachten zijn gelukkig te ontkrachten met één zekerheid: Als je het niet probeert om uitdagingen aan te gaan, dan zul je nooit het einddoel bereiken. Zolang deze zekerheid het eerste is waar je aan denkt, is er niets aan de hand. Maar hoe zorg je er voor dat de angsten niet de boventoon gaan voeren?

Doei onderschatten, we gaan er gewoon voor!

1. Kijk je angsten in de ogen | Door je angsten te analyseren wordt het makkelijker om ze te relativeren. Stel vragen aan jezelf. Waar komt je angst vandaan? Is deze angst écht een big deal of heb ik ‘slechts’ te maken met gezonde spanning? Kijk of er een mogelijkheden zijn om de angst te verminderen. Vaak praat je jezelf een angst aan, terwijl het in de realiteit best wel meevalt.

2. Bouw positieve associaties | Onze hersenen werken net zoals een nog-niet-bestaand bospad. Je kunt een pad maken door vaak over een stuk gras heen te lopen. Hoe vaker je daar loopt, hoe duidelijker het pad wordt. Uiteindelijk gaat iedereen door dit pad lopen. In je hersenen wordt een soortgelijk pad aangemaakt als je een associatie maakt tussen twee dingen. Dus hoe vaker je een positieve associatie maakt, hoe toegankelijker dit pad wordt en hoe vaker je het ook gaat gebruiken. Maak daarom gebruik van positieve affirmaties of laat vrienden of familie een peptalk houden. Fijn op korte termijn maar ook zeker op lange termijn.

3. Visualiseer succes | Denk eens na over het volgende: Wat zijn de gevolgen als het, ondanks alle problemen, wel lukt? Zoals ik al eerder heb aangekaart, zorgt het visualiseren van je eindresultaten van vermindering van faalangst. Vaak is het de moeite waard om je angsten tóch onder ogen te zien.

4. Stop denken, start met doen | Tot slot de allerbelangrijkste tip om negatieve gedachten te vermijden: Stop met denken! Door gewoon te beginnen verplaats je je focus naar je de handeling die je op dat moment aan het doen bent. De broeikas van negatieve gedachten heeft hierdoor geen kans om te groeien. Dus. Waar wacht je nog op?

Bewaren

Geef een reactie