Marketing moves #2 • Social media met een twist

Hallo? Hebben we nog de aandacht? Je product of dienst in de schijnwerpers zetten kan in het huidige tijdperk een flinke uitdaging zijn. En ja – ook online is de consument kritisch aan het worden. We schrijven ons massaal uit voor nieuwsbrieven en lezen tijdens de commercials op YouTube maar gewoon alvast de comments. Daarom is het tijd voor een aantal tips die je nog níet twintig keer eerder gezien hebt. Kom maar door met die marketing moves!

Hot & happening: Quora

Anders dan andere social media kanalen is Quora een medium dat volledig gericht is op inhoudelijke content. Het werkt als volgt: Iemand stelt een vraag en iedereen mag antwoord op deze vraag geven. De antwoorden die het meest ge’upvote’t worden, komen bovenaan de pagina te staan. Door actief met Quora aan de slag te gaan kun je mensen ook écht helpen met je product of dienst, in plaats van je merk maar overal te spammen en te hopen dat iemand op jouw link klikt. Waarschijnlijk zijn er al een hoop vragen op het platform te vinden waarop jij een perfect antwoord kunt geven.

Deel content over nieuwe / handige / leuke gebruikscontexten

Weet je waar IKEA heel erg blij mee is geworden? Pinterest. Mensen gingen namelijk nieuwe gebruikscontexten voor producten van IKEA bedenken en delen zonder dat er door IKEA zelf naar gevraagd is. Hét succes van RÅSKOG heeft zich onder andere aan dit fenomeen te danken (waarom? check deze screenshot).

De Raskog op Pinterest, honderden tips!

Wanneer je doelgroep getriggerd wordt om creatief om te gaan met je product of dienst, dan ben je binnen. Een goede manier om dit creatieve proces in gang te zetten is om er content over te maken. Denk aan DIY’s, ervaringen of mooie foto’s – alles kan!

Wees lief tegen de concurrent

Ik snap dat je concurrent niet je best friend forever is, maar waarom vechten als je ook gewoon leuk met elkaar om kunt gaan? De relatie wordt er beter van en je doelgroep ziet dat het bij jou écht niet om de competitie gaat (wees eens eerlijk, er wordt al genoeg gebitcht op Twitter). Lief zijn tegen elkaar kan daarnaast ook nog een hogere funfactor opleveren, wat weer handig is als je specialisaties nét niet overlappen (Lees: meer klanten!).

Verpak je reclameboodschappen in een verhaal dat emoties veroorzaakt

KOOP NU! 50% KORTING! is natuurlijk een manier om je zaak aan de man te brengen, maar krijg je daarvan een goede reputatie? Nah. We leven in de westerse wereld waarin het belangrijk is om waarde te geven aan je werk. Koplopers op dit gebied zijn Tony’s Chocolonely, Ben&Jerry’s en schoenenmerk TOMS, die zich inzetten voor de plekken op aarde waar de welvaart een stuk minder goed is dan hier. Maar ook jij kunt je verhaal vertellen. Wat is de reden dat je je bedrijf bent begonnen? Deel het. Laat de consument jouw drang om de wereld te verbeteren voelen. Eenmaal overtuigd, dan gaan ze ook niet meer weg.

Be that early adopter

Twijfel je over het gebruiken van een nieuw medium? Ga er toch mee aan de slag! Terwijl je met dat medium bezig bent, bouw je ervaring op die andere bedrijven en merken niet hebben. Later kan die ervaring in je voordeel gaan werken 🙂 Denk bijvoorbeeld aan bedrijven zoals Guts & Gusto die hun webshop vanaf het begin af aan alleen op social media hebben gepromoot. Inmiddels zijn ze énorm gegroeid en hebben ze ook nog eens een paar prachtige fysieke winkels. Dus als je wilt groeien, nieuw = doen!

Dat waren weer vijf tips om nét dat verschil te maken op social media. Heb jij nog superhandige marketingtips? Zet ze in de comments of stuur ze naar manon@howyoudoing.nl, wellicht verschijnen ze dan binnenkort op howyoudoing.nl. Happy marketing!

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie