Uncategorized

Marketing moves, zo promoot jij je merk #1 • Offline

Lieve lezers, we hebben weer een nieuwe rubriek! Inmiddels zijn we met z’n allen supergoed bezig met het uitvoeren van onze plannen, maar doen we dat ook in het zicht van onze doelgroep? Om je dienst of product in het aandachtsveld van wellicht watertandende afnemers te krijgen, moet je namelijk wat moeite doen. In ‘Marketing Moves’ krijg je iedere keer vijf suggesties die jouw business flink kunnen boosten.

Om simpel te starten laten we vandaag de digitale marketing achterwege en gaan we ‘fully offline’. De wereld stopt namelijk niet na wekelijkse sessies hootsuiten en de stereotypische zoekmachineoptimalisatie. Er is meer! En wist je dat offline marketing stiekem een heel stuk leuker is? In real life kun je namelijk veel grotere belevenissen creëren. Let’s go!

1. Merchandise!

Bij merchandising plaatst een bedrijf promotioneel beeldmateriaal op verschillende producten, zoals t-shirts, doppers en ja, het bestaat, dekbedovertrekken. In de muziekwereld is merchandise heel normaal, maar waarom blijft het daarbij? Je bereik wordt namelijk een stuk groter als je je bedrijfsnaam op je kleding vermeldt. Laat bijvoorbeeld je logo of huisstijl verwerken in kleding die je normaal gesproken ook aan zou trekken. En hoe cool is een emaille pin op je spijkerjasje? Of het zien van jouw sticker op die lantaarnpaal? De marketeers van Messagebird snappen het in ieder geval.

2. Stuur een postduif

E-mail marketing? Grote kans dat je e-mail regelrecht in de spambox van je ideale klant terecht komt. Stuur je klanten daarom eens een kaartje! Veel persoonlijker en ook nog eens een feestje voor je doelgroep. Nog niet overtuigd? Ik schreef er al eerder een artikel over.

3. Visitekaartjes die niet weggegooid worden

Visitekaartjes zijn al een tastbare herinnering aan je bedrijf, maar als je het écht goed wil doen zorg je er voor dat je visitekaartje een extra gebruiksdoeleinde heeft. Een voorbeeld: voor Bierathlon, de bierblog van mijn vriend en ik, zijn we aan het onderzoeken of we creditcardsize bieropeners kunnnen bestellen. Deze gaan we in plaats van een visitekaartje weggeven, zodat mogelijke klanten en geïnteresseerden bij ieder biertje dat ze openmaken aan ons herinnerd worden.

Het vergt een beetje creativiteit, maar ook voor jouw branche zijn er opties te verzinnen om je visitekaartje interactief en herbruikbaar te maken. Op de site van Bored Panda zijn al dertig creatieve visitekaartjes verzameld: http://www.boredpanda.com/creative-business-card-designs/

4. Wees die lokale held

Of je nou in de grootste stad of in het kleinste dorp woont, er zijn altijd plaatsen waar men blij wordt van een gratis workshop, advies speeddate of een inspirerende lezing. Horecagelegenheden en bibliotheken vinden het zelfs heel leuk als mensen zich hiervoor aanbieden! Desalniettemin houd je er zelf ook nog eens leuke contacten en misschien wel klanten aan over. Win-win situatie.

5. Vier successen met je fans

Succes bereik je niet in je eentje, er zijn namelijk een hoop partijen die betrokken zijn bij het bereiken van jouw succes. Denk eens aan die vriendin die volledig achter je staat of die klant die in één keer reteveel producten heeft afgenomen. Daar mag je best dankbaar voor zijn! Door te erkennen dat deze mensen deel zijn van jouw succes versterk je ook nog eens de band met deze mensen. Ontkurken die fles!

Dat waren de vijf marketing moves van vandaag, dus nu ben jij aan zet! Ben jij een fan van offline marketing of doe jij lekker alles online? En heb je nog goede tips die je met andere businesstijgers wil delen? The stage is yours ↓

Bewaren

Bewaren

Bewaren

1 thought on “Marketing moves, zo promoot jij je merk #1 • Offline”

  1. Je kunt zowel online als offline veel bereiken in de marketing. Zo is het ook belangrijk dat men online bij je terecht kan of gewoon kan checken wat je bied. Toch merk ik dat je meer offline kunt bereiken dan online door gewoon zelf op de klant of sponsor af te stappen. Face to face heet dat 🙂

Geef een reactie