Creativiteit in de toekomst - Super belangrijk!

Jongens en meisjes, we leven in een heel spannend tijdperk. Wetenschappers zeggen dat er momenteel een vierde industriële revolutie plaatsvindt, namelijk de revolutie dat robots slimmer zouden zijn geworden dan de mens. Dit komt door het feit dat de rekenkracht van computers tot grote hoogtes stijgt en de prijs van geheugenopslag steeds lager wordt. Maar wat betekent dat voor de mens? Zijn we over tien jaar massaal werkloos? Moeten we allemaal maar IT nerds worden om ons boterhammetje te verdienen?

Het antwoord is: Nee. Oke, half nee. Als IT nerd zul je de komende tijd nog wel flink aan de bak kunnen, maar met een andere vaardigheid zul je de robots altijd te slim af zijn. We spreken hier over de vaardigheid creativiteit. En ja, dat is een vaardigheid, hoewel mensen af en toe denken dat het in de genen zit. Een voordeel van het fenomeen ‘vaardigheid’ is dat je het aan kunt leren, kunt trainen, kunt zorgen dat je de allercreatiefste persoon op aarde bent.

Robots zijn niet creatief, wij lekker wel.

Hoe kan het dan zo zijn dat robots niet creatief zijn? Volgens Chase Jarvis is dat heel simpel: robots kunnen geen associaties aan elkaar koppelen wanneer ze daar geen opdracht voor krijgen. Je raad het al, mensen kunnen dit wel! Als mensen hebben gezien dat ze twee touwtjes aan elkaar kunnen knopen, kunnen ze deze oplossing gebruiken voor heel veel verschillende situaties. Daarnaast kunnen mensen een idee hebben over de toekomst en op een nieuwe manier naar oude problemen kijken (Ah! Zo had ik dat moeten doen!).

Kunst speelt hier ook een belangrijke rol in. Robots zouden kunst kunnen maken, maar een mens moet altijd zorgen voor het verhaal achter het kunstwerk. Of dit nou een simpele lap code is, of een volledig automatisch geanalyseerd gesprek met een kunstenaar. We zullen altijd een rationeel wezen moeten hebben om nieuwe ideeën te bedenken, om te innoveren.

Hoe word je creatie(f)(ver)?

Een testje: Zet een timer op één minuut. Sluit je ogen en probeer binnen die minuut zoveel mogelijk objecten te noemen die de vorm van een cirkel hebben. Hoeveel objecten kun je opnoemen?

Ik heb voor mijn bachelorscriptie dit testje met ongeveer veertig mensen uitgevoerd, en guess what? De meeste mensen blijven steken op tien objecten. TIEN! Waarschijnlijk kom je in de eerste drie minuten na dat testje al minstens dertig cirkelvormige objecten tegen waar je niet aan gedacht had. Hoewel dit testje vrij onschuldig is, kun je hier wel een belangrijke les uit halen:

1. Observeer de wereld om je heen

Creatieve mensen vinden de prachtigste en meest logische ideeën in een omgeving waar ze iedere dag in rondlopen. Dit komt omdat ze zich bewust zijn van de omgeving. Ze letten op details. Op objecten die overbodig zijn of juist missen. Deze observaties helpt hen om problemen op te sporen en daar hele simpele, maar logische oplossingen voor te bedenken.

2. Laat alle beperkende gedachten los

Angst is de vijand van creativiteit. Met angst in ons bloed willen we gekke gedachten niet toelaten, vaak omdat deze niet in het rijtje van ‘wat hoort’ passen. We grijpen weer naar de veilige oplossing die eigenlijk alleen maar op korte termijn werkt en vervolgens wordt het probleem alleen maar verplaatst. Hoe je van de angst af komt, lees je in deze eerdere blogpost.

3. Probeer nieuwe dingen

Diversiteit zorgt voor nieuwe ideeën. Baas et al. (2008) beoordelen de creativiteit van personen onder andere op het aantal denkkaders dat mensen aannemen. Bij cirkelvormige objecten kan het bijvoorbeeld zijn dat mensen 4 soorten ballen en 3 fruitsoorten noemen. Dit zijn zeven objecten, maar deze liggen allemaal slechts in twee denkkaders, namelijk in ballen en in fruit.

Neem daarom eens een andere route naar je werk, kies iets onbekends van de menukaart of bezoek een land waar je nog nooit geweest bent. Het verbreden van je horizon leidt tot keuzes uit meerdere denkkaders. Dat éne extra denkkader kan je naar een briljante oplossing leiden.

Al samenvattend is de robot niet per sé slimmer dan de mens. Daardoor zullen lang niet alle banen geautomatiseerd worden. Het is echter wel slim om creativiteit in je toekomstplan te verwerken. Hoe zet jij je creativiteit in en hoe train je jouw creatieve capaciteiten? Vertel je verhaal in de comments!

Bronnen:
Chase Jarvis (2017) Creativity is the new literacy. The Next Web Conference 2017.
Baas, M., de Dreu, C. K. & Nijstad, B.A. (2008) A meta-analysis of 25 years of mood-creativity research: Hedonic tone, activation or regulatory focus? Psychological bulletin, 134(6), 779.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie