Brain food Online

Niemand hoeft mijn cupmaat te weten, zeker geen bedrijven zoals Google.

Over cookies en het anoniem blijven op het internet

Menig vrouw, en eigenlijk ook menig man, kan online shoppen als een serieus tijdverdrijf beschouwen. Zeventig procent van de Nederlanders heeft namelijk aangegeven dat ze wel eens iets op het internet kopen (bron: CBS). We worden er gelukkig van, want we hoeven ons er niet voor aan te kleden en ons met moeite naar de winkel te verplaatsen. In plaats daarvan liggen we in ons lelijkste kloffie met een tablet en een glas wijn op de bank. En dáár zijn dan weer ook een heleboel bedrijven blij om, want die krijgen door jouw online windowshoppingsessie een hoop data binnen.

Dat je je data afgeeft aan de webwinkel zelf, is nog niet zo erg. Zij hebben jouw data nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren. Aanbevelingen zijn bijvoorbeeld op jouw paginabezoeken gebaseerd, en denk eens aan dat oh zo fijne winkelmandje. Dit allemaal wordt mogelijk gemaakt door jouw verwelkoming van cookies. Maar wist je dat een heleboel andere bedrijven ook stiekem meekijken?

Lekkere cookies en vieze cookies

Iedere keer als je op een pagina komt, en je accepteert cookies, laat je een aantal sporen van jezelf achter. Dit kan je locatie zijn, het tijdstip van je bezoek of je inloggegevens. Deze sporen worden opgeslagen en weer uit het grote archief gehaald wanneer je dezelfde pagina weer eens bezoekt. Zo krijg je bijvoorbeeld weer meteen de goede valuta en verzendkosten van jouw land te zien. Superhandig, want dit bespaart je een hoop moeite. Lekkere cookies dus.

Helaas zijn er ook bedrijven die misbruik maken van deze cookies. Er zijn bijvoorbeeld een hoop websites waarop advertenties te zien zijn. Deze advertenties zijn eigenlijk hokjes van andere websites, die in de oorspronkelijke website geplaatst worden. De gegevens die de bezochte website van je opslaat, komen hierdoor ook in de handen van de adverteerders. Is dat niet wat je wil? Jammer dan, ook hiervoor geef je vaak toestemming als je in een cookiebanner op ‘accepteer’ klikt.

But wait, there is more!

Dacht je dat dat het ergste is? Welnee. Grote adverteerdersbedrijven zoals DoubleClick (momenteel in de handen van Google) zijn namelijk actief op ontzettend veel websites. En op iedere website waarop een advertentie staat, nemen ze een stukje informatie van de gebruiker mee. Het resultaat: een super gedetailleerd profiel van een bepaalde gebruiker, in dit geval jou. Deze informatie kan gebruikt worden voor marketingdoeleinden of zelfs verkocht worden aan derden. En als hier gevoelige informatie tussen zit, zoals je BH maat, kan ik me voorstellen dat niet iedereen hier heel blij van wordt.

Zo zijn er nog talloze voorbeelden van dingen waarvan je waarschijnlijk niet wist dat ze opgeslagen en zelfs verkocht worden. Google is hier bij uitstek het beste in: alles wat je in Gmail, Google Calendar of de zoekmachine zelf zet, wordt opgeslagen. Maar ook dronken gesprekken met Siri worden doorgesluisd, en ja, ook Windows 10 is niet volledig gratis. Je betaalt namelijk niet met geld, maar met je gegevens.

De hamvraag: bestaat online anonimiteit nog wel?

Doordat deze zaken op dagelijkse basis gebeuren, kan er afgevraagd worden of we nog wel een keuze hebben om anoniem te blijven. Heel eerlijk: op dit moment is dit niet het geval. De wetgeving hierover staat nog in kinderschoenen en daarom is er ook nog niet zo veel controle op de snuisterijen die gaande zijn. Daardoor kunnen bedrijven lekker hun eigen gangetje gaan.

Gelukkig komt er in mei 2018 een nieuwe Europese wet waarin onder andere staat dat gebruikers het recht hebben om uit de databases van websites verwijderd te worden. Hoewel dit nog een jaar duurt, kun je nu zelf ook al aan de slag gaan om je anonimiteit terug te claimen. Een paar mogelijkheden zijn:

  • Regelmatig de cookies in je browser verwijderen
  • In plaats van Google of Bing de zoekmachine DuckDuckGo.com gebruiken
  • Je standaardbrowser op Mozilla Firefox of Opera zetten
  • Instellingen checken op het verzamelen van gegevens (en deze natuurlijk uitzetten)

Meer lezen over de nieuwe wetgeving? Check dan deze pagina.

Maak jij je zorgen over je anonimiteit op het internet? En welke maatregelen tref jij tegen het ongewenst gebruiken van jouw data?

Bewaren

1 thought on “Niemand hoeft mijn cupmaat te weten, zeker geen bedrijven zoals Google.”

  1. Ik wist dat google veel weet van mensen door de cookies, maar dat het zo ver gaat dat ze je kledingmaten en mailverkeer en siri gesprekken weten wist ik niet, dat is best een eng idee.

Geef een reactie