Online

Bloggen dood? Nee joh, bloggen is springlevend!

Bloggen is dood. Lang leve de blog.

Ga je nou echt een blog starten? Maar bloggen is dood, toch? Deze statement beschrijft op een wonderlijke wijze de huidige ontwikkelingen in influencerland. Video blijkt de hype te zijn die wij allemaal zouden moeten volgen. Niet gek natuurlijk, video’s en met name vlogs worden ontzettend goed bekeken. De AdSense centjes glijden hierdoor soepeler dan ooit richting de broekzakken of Louis Vuitton tasjes. En dat door simpelweg je doordeweekse dag te filmen en op YouTube te gooien. Not bad, huh?

Toch doet de statement ‘bloggen is dood’ ons allemaal een beetje pijn. Voor de die-hard bloggers die al langer dan vijf jaar hun lief en leed via het wereldwijde web delen is hun blog de eerste stap geweest tot succes. En nu is het dood? Nou, lekker dan. Thank god is daar wetenschappelijk onderzoek die het tegendeel bewijst.

Tekst: The boy who lived.

Om een triviale vergelijking te maken: Tekst is net als Harry Potter. Ook al kijkt hij iedere keer in de ogen van de dood, hij zal blijven leven. Dit komt omdat tekst niet te vervangen is voor een ander medium. Bij video moet je in de gelegenheid zijn om te kunnen luisteren, terwijl je voor lezen alleen je ogen nodig hebt (heel handig indeed). Onderzoekster Liebrecht (2015) vond daarnaast wat gunstige effecten van tekst. Zo zou tekst minstens net zo effectief als video zijn wanneer het gaat om het overdragen van informatie. Ook zou tekst zorgen voor een grotere geloofwaardigheid van de aangeboden informatie.

Wanneer gekeken wordt naar  de populariteit van blogs zou ik al helemaal niet durven te zeggen dat bloggen dood is. Nog nooit is zoveel gegoogled naar reviews over producten. En waar vind je die? Juist, met name op blogs. Bronner en de Hoog (2010) stellen zelfs dat informatie van gebruikers meer bruikbaar is dan de informatie van het bedrijf zelf. Ook Goh, Heng & Lin (2013) hebben hier onderzoek naar gedaan: positieve reviews van gebruikers zorgen voor een boost van de verkoopcijfers. Deze resultaten zorgen er voor dat bedrijven hun ogen hebben gericht op populaire en succesvolle bloggers: die kunnen namelijk voor flink wat extra omzet zorgen.

Twee werelden

Niet alleen aan de vraagkant, maar ook aan de aanbodkant is bloggen nog steeds hot en happening. Stoeckl et al. (2007) geven daar een verklaring voor: de redenen om te bloggen verschillen van de redenen om te vloggen. Zo zouden vlogs vaker ontstaan omdat mensen het leuk vinden of omdat je er makkelijk geld mee kunt verdienen. Bloggers delen daarentegen hun verhalen met de wereld omdat ze graag kennis willen overdragen, of omdat ze hun leven willen documenteren. Een goed voorbeeld hiervan zijn bloggers die ervaringen met hun chronische ziekte delen.
De allerbelangrijkste reden om te kiezen voor bloggen is omdat je voorkeur daar ligt. Period. Veel mensen voelen zich niet comfortabel met een videocamera voor hun neus. Door te kiezen voor tekst raken een hoop elementen van je verwoording verloren, zoals gezichtsuitdrukkingen of gebaren. Voor mij is dat juist een groot pluspunt. Niemand hoeft namelijk te zien dat ik rechtstreeks uit bed naar mijn laptop ben gerold en met gigantische wallen en gehuld in een te lelijke pyjama deze blogpost zit te schrijven.

En daarmee wil ik deze blog eindigen. Niemand kan bepalen of ‘bloggen’ dood is. Zolang blogs nog steeds met enorm veel passie en plezier geschreven en gelezen worden, leeft het. In volle glorie! Statements zoals ‘bloggen is dood’ zou ik bijna als een belediging beschouwen voor de mensen die elke dag met volle aandacht aan hun blog werken en daarmee belangrijke vaardigheden ontwikkelen. Wellicht zou een statement zoals ‘live and let live’ beter in deze prachtige online wereld thuishoren.

Bronnen:
Bronner, F. & De Hoog, R. (2010). Consumer-generated versus marketer-generated websites in consumer decision making. International Journal of Market Research, 52(2), 231-248.
Goh, K-Y., Heng, C-S., & Lin, Z. (2013). Social media brand community and consumer behavior: quantifying the relative impact of user- and marketer-generated content. Information Systems Research, 24(1), 88-107.
Liebrecht, C. (2015). Doelstellingen behalen met contentmarketing. Amsterdam: Swocc.
Stoeckl, R., Rohrmeier, P., & Hess, T. (2007). Motivations to produce user generated content: differences between webloggers and videobloggers. BLED 2007 Proceedings. Paper 30.

4 thoughts on “Bloggen dood? Nee joh, bloggen is springlevend!”

  1. Precies wat je zegt! Je kunt niet altijd zomaar een video opzetten, dus in de pauze op school lees ik nog steeds gewoon blogs 🙂 Wel jammer dat sommigen zeggen dat bloggen dood is, hoewel ik dat daardoor ook een tijdje heb gedacht. Ik blijf het nog steeds net zo leuk vinden om blogs te lezen in ieder geval!

    Succes met je blog trouwens, ik zag in je andere artikel dat ‘ie pas nieuw is. Dus ik volg je meteen even op Bloglovin 🙂

    Liefs!

  2. Helemaal mee eens! Er gaat voor mij niets boven het geschreven woord. Ik lees veel liever het boek, dan dat ik de film kijk.

    Voor mij is dan vooral de fantasie, de inspiratie, het kietelen van m’n brein van belang. Door blogs word ik wakker. Van vlogs val ik in slaap.

    Leuke post, vlot geschreven en informatief. Ook de insteek van jouw blog triggert mij wel.

    Ik ga je volgen. 😀

Geef een reactie